Oproep patiënten na constatering vervuilde gastroscoop
ActionsOproep patiënten na constatering vervuilde gastroscoop
Op 5 maart hebben wij 84 patiënten een brief gestuurd die recent een gastroscopie hebben ondergaan op de afdeling Endoscopie van Gelre ziekenhuizen, locatie Zutphen. Tijdens een gastroscopie was er sprake van te weinig lichtopbrengst, de scoop is daarop vervolgens gecontroleerd. Bij controle bleek dat het om een nieuw type scoop gaat die in de voorreiniging een andere procedure vraagt die wij per direct hebben aangepast. Hierdoor kunnen wij niet met volledige zekerheid vaststellen of de scoop die bij deze 84 patiënten is gebruikt geen virus met zich meedroeg. Het onderzoek loopt nog. De precieze oorzaak is nog niet bekend. Gelre werkt volgens de landelijke SFERD richtlijnen met betrekking tot reiniging en desinfectie. Het lijkt erop dat er iets mis is gegaan bij het voorreinigingsproces van een nieuw type scoop.
Kleine kans op besmetting met Hepatitis B of C virus
Er is een hele kleine kans (minder dan 1%) dat als de scoop verontreinigd was bij het onderzoek, dit voor de patiënt gezondheidsrisico’s met zich mee heeft gebracht. In het maag darmkanaal leven altijd veel bacteriën, dus die vormen geen problemen. Wel is er een minimale kans dat de patiënt door mogelijke verontreiniging van de scoop het Hepatitis B of C virus heeft opgelopen.
Omdat wij nu nog niet met zekerheid kunnen zeggen dat deze patiënten geen Hepatitis B of C virus hebben opgelopen en dus mogelijk besmettelijk kunnen zijn, hebben wij hen in de brief conform de richtlijnen adviezen gegeven.
Deze patiënten wordt gevraagd om een afspraak te maken voor bloedafname zodat wij hen kunnen testen op deze virussen. Ook krijgen deze 84 patiënten deze week een telefonisch consult met de verpleegkundig specialist MDL voor uitleg en vervolgafspraken.
Maatregelen die wij hebben getroffen
Wij hebben direct maatregelen getroffen zodat deze situatie niet meer voor kan komen. Er is een melding van een mogelijke calamiteit bij de IGJ gedaan en er is een onderzoek gestart naar hoe dit heeft kunnen gebeuren waarbij ook de Raad van Bestuur op de hoogte is gesteld. Dit onderzoek duurt meestal acht weken. Als dit onderzoek is afgerond, delen wij de uitkomsten schriftelijk met de betrokken patiënten en de IGJ.
Vragen van patiënten
Uiteraard vinden wij deze situatie erg vervelend voor de patiënten die dit betreft. Wij hebben hen via een persoonlijke brief onze excuses aangeboden. Wij beantwoorden de vragen van deze patiënten tijdens het telefonisch consult met de verpleegkundig specialist. Als de patiënt eerder contact wil met het ziekenhuis, dan kunnen zij een speciaal telefoonnummer bellen.