“Je zit zelf aan de knoppen van je herstel” | Gelre ziekenhuizen
Zorg beter voor elkaar

“Je zit zelf aan de knoppen van je herstel”

Als Alberdien Dijkshoorn eind augustus na het sporten naar huis loopt, struikelt ze over een emmer en valt. Met als gevolg een pijnlijke en dikke enkel en vinger. “Ik dacht aan een kneuzing of verstuiking”, vertelt Alberdien. “Maar de volgende dag stuurt de huisarts me toch door naar het ziekenhuis voor een röntgenfoto. Hierop is duidelijk te zien dat het onderste deel van het kuitbeen is gebroken. De arts stelt me meteen gerust. Het is een mooie breuk en gips is niet nodig. Ik krijg een brace en Tubigrip (elastische kous). En of ik al ooit van de Virtual Fracture Care app heb gehoord?”

Alberdien Dijkshoorn zit thuis aan haar tafel en bekijkt de virtual fracture care app
Lees verderarrow

“Dat heb ik niet. De arts legt uit dat de Virtual Fracture Care app een nieuwe methode is die patiënten begeleidt bij het herstel van een (eenvoudige) breuk. Gebruik van de app betekent dat ik niet meer voor controle naar het ziekenhuis hoef, wat me veel tijd bespaart, dus daar heb ik wel oren naar. Ik heb dan ook direct de QR-code gescand. De verpleegkundige nam alles ter plekke nog eens met me door en controleerde of de app goed werkt. Alles functioneerde perfect.”

Eenvoudig en toegankelijk

De app blijkt een uitkomst. Alberdien. “Hij neemt je op een hele eenvoudige en toegankelijke manier mee. Alles wijst zich vanzelf. Eerst kom je in de algemene app en als je klikt op ‘mijn letsel’ vind je alle informatie over jouw specifieke breuk; in mijn geval een Weber A fractuur. De app geeft in jip-en-janneketaal uitleg over het verloop van het herstel, wat kun je wanneer verwachten? Wat voel je en is dat normaal? Wat moet je wel of juist niet doen in bijvoorbeeld de eerste, tweede of derde week? Er staan duidelijke instructies op over het gebruik van de brace en de Tubigrip. Maar ook filmpjes met oefeningen die je na verloop van enkele weken kunt gaan doen. Een hele goede tip was de hele dag op stevige schoenen te lopen, om te voorkomen dat je gaat corrigeren en je lichaam verkeerd belast. Die bleek achteraf goud waard.”

Breuklijn

“De app geeft antwoord op alle vragen die je mogelijk kunt hebben. Zijn er desondanks onverhoopte klachten of zorgen, bel je vanuit de app direct de Breuklijn. Die heb ik zelf ook gebeld, omdat ik voor mijn gevoel nogal lang pijn bleef houden. De medewerker bij de Breuklijn nam alle tijd, heeft mijn vragen beantwoord en zorgen weggenomen.”

Vijf weken na de val, moet Alberdien toch terug naar het ziekenhuis. “Mijn vinger bleef erg veel pijn doen en bleek achteraf ook gebroken. Ook nu kwam de app weer ter sprake, maar dit keer wist ik natuurlijk al van de hoed en de rand. Omdat ik al die tijd niet wist dat mijn vinger was gebroken, had ik precies het juiste gedaan; véél bewegen. Wat mij de tweede keer in het ziekenhuis opviel, is de goede samenwerking tussen radiologie, SEH en gipskamer. Iedereen vertelde hetzelfde verhaal, de app werd overal met veel enthousiasme ter sprake gebracht. Na maanden van intensief gebruik, ga ik helemaal mee in dat enthousiasme. De app is echt perfect en – niet onbelangrijk – doet het altijd!

Gipsverbandmeester Jeroen te Wechel vertelt meer over de app.

Complementary Content
${loading}
Scroll